Ο Δήμος Κατερίνης προωθεί τα βιοκλιματικά σχολεία

Ο Δήμος Κατερίνης προωθεί τα βιοκλιματικά σχολείαΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ

ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «Τeenergy schools» ΠΟΥ ΥΛΟΠΟΙΕΙ ΠΡΩΤΟΣ ΣΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Στις μέρες μας έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στους τομείς της ορθολογικής χρήσης και εξοικονόμησης ενέργειας.

Για τον Δήμο της Κατερίνης, έναν Δήμο που τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε  σημαντικές δράσεις για την προστασία του περιβάλλοντος, κρίθηκε επιβεβλημένη η  συμμετοχή της πόλης μας στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «Τeenergy schools» που αφορά στη βιοκλιματική βελτίωση και ενίσχυση των σχολείων της πόλης, έτσι ώστε να γίνουν περισσότερο «φιλικά» προς το περιβάλλον, με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας.

 

Το πρόγραμμα στοχεύει  στην προώθηση της ενεργειακής αποτελεσματικότητας και την εξασφάλιση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, σε συνάρτηση με τα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά των χωρών της Μεσογείου στα δημόσια σχολεία και γενικά στα εκπαιδευτικά κτίρια.

Ο Δήμος Κατερίνης είναι ο μοναδικός στη Βόρεια Ελλάδα που συμμετέχει στο ««Τeenergy schools» στο οποίο πιλοτικά εντάχθηκε σε πρώτη φάση το 2ο Γυμνάσιο Κατερίνης.

Ο Δήμος Κατερίνης προωθεί τα βιοκλιματικά σχολείαΟι ενεργειακές μετρήσεις στο σχολικό συγκρότημα γίνονται από την ερευνητική ομάδα του διεθνούς αναγνώρισης καθηγητή Ματθαίου Σανταμούρη. Στο χώρο του σχολείου βρέθηκε ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου Κατερίνης Βαλάντης Θεοδώρου, ο οποίος δήλωσε για το θέμα:

Ο Δήμος Κατερίνης, με τη βούληση του Δημάρχου Σάββα Χιονίδη, έχει θέσει περιβαλλοντικούς δείκτες για πολλά ζητήματα που αφορούν την πόλη. Ένα από αυτά είναι και η μέτρηση της θερμοκρασίας της αέριας ατμόσφαιρας των σχολικών αιθουσών. Στο πλαίσιο αυτό, σε συνεργασία με το Τμήμα Φυσικής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Σανταμούρη, που είναι ο πλέον ειδικός σε θέματα περιβάλλοντος και βιοκλιματικών αξιολογήσεων παγκοσμίως,  κάνουμε αυτή τη στιγμή- ως πιλοτική εφαρμογή στο 2ο Γυμνάσιο Κατερίνης- μετρήσεις στις αίθουσες και στους υπόλοιπους χώρους του σχολικού συγκροτήματος , για να διαπιστώσουμε τις ανάγκες που υπάρχουν σε σχέση με την ενεργειακή ταυτότητα και τις ενεργειακές παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν στο κτίριο,       ώστε να έχουμε  καλύτερη ποιότητα  στο σχολικό περιβάλλον.

Τα παιδιά μας να κάνουν μάθημα σε αίθουσες περισσότερο «φιλικές».

Έχει αποδειχθεί ότι μέχρι και 30% περισσότερη κατανάλωση  ενέργειας απαιτείται για τη διασφάλιση κατάλληλων συνθηκών θερμικής άνεσης και ποιότητας αέρα στα ελληνικά κτίρια τα οποία διαπιστώνεται ότι στην πλειονότητά τους «πάσχουν»από έλλειψη επαρκούς μόνωσης, ιδιαίτερα όσα κατασκευάστηκαν πριν το ’80.

Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι η ενεργειακή επιθεώρηση των κτιρίων με σκοπό την αύξηση της απόδοσης είναι απαραίτητη και τα ενεργειακά οφέλη της τεράστια.

Γενικότερα , η αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η χρήση υλικών φιλικών προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον, που δεν εκπέμπουν τοξικές ουσίες στον κύκλο ζωής τους, ο περιορισμός των εκπομπών αερίων ρύπων που συντελούν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, είναι ζητήματα προτεραιότητας για το Δήμο Κατερίνης. Όπως εξηγεί ο κ. Θεοδώρου:

«Ο Δήμος Κατερίνης υλοποιεί τέσσερις μελέτες αυτού του τύπου» συμπληρώνει ο κ. Θεοδώρου. «Εκτός από τα σχολεία, γίνεται  η βιοκλιματική αξιολόγηση του κέντρου της πόλης, που μας έχει δώσει και το πόρισμα της χρήσης των φιλικών προς το περιβάλλον υλικών, όπως είναι τα ψυχρά υλικά, οι κυβόλιθοι που χρησιμοποιούμε σε όλους τους δρόμους στο κέντρο της πόλης -και όχι μόνο- και όλα αυτά μαζί με την ολική περιβαλλοντική ποιότητα για να δημιουργήσουμε δείκτες περιβάλλοντος, όπως έχουν οι μεγαλύτερες πρωτεύουσες της Ευρώπης, για να είμαστε μία πόλη με αξιοπρεπή ενεργειακή και περιβαλλοντική ταυτότητα».

Ο Δήμος Κατερίνης προωθεί τα βιοκλιματικά σχολείαΤο  «Τeenergy schools» είναι ένα διακρατικό πρόγραμμα που καλύπτει τις Μεσογειακές χώρες και χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης , σε ποσοστό 75%.

Οι χώρες που υπέβαλαν πρόταση μαζί με την Ελλάδα είναι η Ιταλία, η Ισπανία και η Κύπρος.

Ο Διευθυντής του 2ου Γυμνασίου Γιώργος Φαρφούρης, θεωρεί το σχολείο του «τυχερό» που επιλέχθηκε για την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος. «Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τη δημοτική αρχή και να  ευχηθώ στην ομάδα του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου η έρευνα αυτή να πετύχει» δήλωσε.

Για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων λαμβάνονται υπόψη εξωτερικές κλιματικές και τοπικές συνθήκες, κλιματικές απαιτήσεις των εσωτερικών χώρων, θερμικά χαρακτηριστικά των  κτιρίων, εγκαταστάσεις θέρμανσης και κλιματισμού, αερισμός, συστήματα σκίασης και ηλιακής προστασίας, καθώς και οικονομικά κριτήρια που εξαρτώνται από τη σχέση κόστους- οφέλους.

Για τις μετρήσεις στο 2ο Γυμνάσιο Κατερίνης η ερευνητική ομάδα «χρησιμοποιεί όργανα μετρήσεων εξειδικευμένα, όπως είναι οι θερμοκάμερες για την καταγραφή των επιφανειακών θερμοκρασιών   στο κέλυφος του κτιρίου, συγκεντρώνονται τα αρχιτεκτονικά σχέδια προκειμένου να γίνουν προσομοιώσεις , χρησιμοποιούνται ερωτηματολόγια και συγκεντρώνονται λογαριασμοί παλιότερων ετών  ώστε να υπάρχει καθαρή εικόνα των  ενεργειακών δεικτών του  κτιρίου» εξηγεί η κα Νίκη Γαϊτάνη, Φυσικός Περιβαλλοντολόγος- μέλος ερευνητικής ομάδας.

Ο Δήμος Κατερίνης προωθεί τα βιοκλιματικά σχολείαΑπό όλα τα παραπάνω είναι εύκολο να κατανοήσουμε την ανάγκη για εξοικονόμηση ενέργειας στον κτιριακό τομέα . Μάλιστα για να αντιληφθούμε τη σπουδαιότητά της και το μέγεθος του οικονομικού της και περιβαλλοντικού κέρδους αρκεί να αναφερθεί ότι με σωστό σχεδιασμό και αυξάνοντας και αυξάνοντας την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων, μπορούμε να γλιτώσουμε έως και 30% στην κατανάλωση.

Οι μετρήσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν στα τέλη Μαΐου οπότε και θα παραδοθούν τα επίσημα αποτελέσματα στον Δήμο Κατερίνης.

Στo κτίριo πραγματοποιήθηκαν μετρήσεις της επιφανειακής θερμοκρασίας με την κάμερα υπερύθρων «Thermovision 570». Με τη θερμοκάμερα επιτυγχάνεται η αποτύπωση της κατανομής των επιφανειακών θερμοκρασιών όλων των στοιχείων του χώρου και η ανίχνευση δομικών στοιχείων με μειωμένη αντίσταση θερμοδιαφυγής (θερμογέφυρες).